úterý 16. června 2009

ADSL: zpomalení

Třičtvrtě roku jsem (na téma ADSL) zarytě mlčel. To proto, že Nejsilnější Přírodní Zákon, a sice Zákon SCHVÁLNOSTI, nejenže platí, ale navíc číhá na každém rohu a nevynechá sebemenší šanci zaútočit a zničit co jde. Věděl jsem, že by stačila jediná drobná pochvala mého ADSL připojení a ihned by mě stihla krutá pomsta.. Mlčel jsem dlouho, ale nastal čas s tím skončit!

Tak tedy mi od půlky loňského září (od posledního ADSL příspěvku) jelo moje 4+ km dlouhé ADSL vedení nádhernou rychlostí 6,5-7 Mbps, jak jsem si často narcisticky kontroloval na Speedtest.net. Mnohokrát jsem se zde chtěl "pochlubit", že po počátečních problémech s Volným a přechodem na ADSL 2+ si to všechno nakonec "sedlo", v dobé se obrátilo a mám stabilní internet - vždycky jsem se nakonec raději kousl do rtu, nebo vlastně spíš do prstu a nic nenapsal.

Dnes už můžu promluvit otevřeně především proto, že za poslední týden se mi ADSL internet výrazně zpomalil a poskakuje někde mezi 1,5 a 2,5 Mbps. Chvíli jsem to sváděl na přetížené servery, odkud jsem něco stahoval, ale nakonec mi to nedalo a zkusil jsem pár syntetických testů - a vskutku, zpomalení bylo "na mém přijímači". Pochopil jsem, že doby hojnosti zřejmě skončily a i přes mé partizánské mlčení si Pech našel cestu, jak mě dostat. Takže jsem včera v noci napsal pár slov do kontaktního formuláře na volny.cz (víceméně bez větších nadějí), a zároveň se rozhodl promluvit veřejně zde, jak to s tím ADSL vlastně je..

K mému příjemnému překvapení mi hned ráno volal člověk z Volného (sorry, ale nemůžu si teď vzpomenout, co za firmu je loni koupili) ověřit si detaily a odpoledne volal další a nabízel test přenosu oproti jejich tajnému FTP serveru! Tomu říkám technická podpora! Nemohl jsem se dočkat chvíle, kdy dorazím domů a spustím ten FTP test. Radost mi trochu zkalilo 10minutové čekání na extra placené telefonní lince, ale nakonec jsem se dostal od automatu k člověkovi, který mi prozradil tajný server rax.vol.cz a po přihlášení jsem pod dohledem jejich techniků zahájil stahování dat. Mimochodem, ten člověk mě chtěl nutit použít k tomuto testu Total Commander, ale neměl jsem čas ani náladu mu to vysvětlovat...

Ačkoliv jsem testu připravil ideální podmínky (odpojil jsem zbytek rozlehlé domácí sítě, restartoval modem i router, obětoval něco čokolády božstvům výpočetní techniky a telefonních vedení), nedosáhla rychlost přenosu ani 2 Mbps. Škoda. Přitom fyzická/linková rychlost byla celou dobu přes 7700 kbps a SNR bylo přes 10 dB, stejně jako posledního 3/4 roku...

Uvidím, co z toho ještě vykřešou za závěr, a tiše doufám, že se klidně i zázrakem vrátí zpět má oblíbená rychlost, která tu ještě začátkem června byla...

Žádné komentáře:

Okomentovat