úterý 16. června 2009

HTPC tuning

Tak mi to zas včera v hluboké noci nedalo (mívám takové "záchvaty" tak co půl roku) a jal jsem se ladit počítač v obýváku k vyšším výkonům. Impulzem byla tentokrát zřejmě TV Nova v HDTV, kterou CS Link včera slavnostně dotlačil na orbit hned vedle jiné stejné TV Nova taky v HDTV, co ji tam už rok vysílá Sky Link (CS Link a Sky Link jsou dva čeští satelitní operátoři, kteří nejsou schopní se domluvit na sdílení společných nákladů). Ani TV Nova v 1080i, ani HD-DVD/BluRay ripy v 1080p mi bohužel nejedou plynule, procesor na 2700 MHz prostě MPEG-4 AVC nestíhá dekódovat a potřeboval by trošku pomoci.

Začal jsem jako obvykle s VDPAU, a jako obvykle ihned pohořel na obřím overscanu. Takže už jsem zkoušel GF8400, GF9500 a nejnověji GF9400 a stále bez úspěchu (podrobněji popíšu v zvláštním článku). Pak mě přepadla popůlnoční ospalost a musel jsem se vzdát dalších kroků...

Dnes mě pro změnu napadlo podívat se na zoubek pomalosti operační paměti - koupil jsem DDR2-800, ale jede jen na 400 MHz (to dle BIOSu, zatímco memtest86 píše jen 208 MHz), tedy pouhou poloviční rychlostí. Kamarád i Google poradili BIOS update, tak jsem pro svůj M2N-SLI DELUXE motherboard s původní, již značně obstarožní verzí 1102 (z 20.6.2007) hbitě stáhl a přes pohodlný ASUS EZ-Flash napálil nejnovější verzi 1701 (někdy z října 2008).

Těžko vyjádřit mé překvapení, když po rebootu stroj nahlásil, že BIOS byl změněn a doporučuje zajít do nastavení a vše zkontrolovat, a hned potom totálně vytuhl. Takovému závěru říká Krakonoš lakonicky "Kdo chce mít moc, nemívá nakonec nic...". Ale tohle byl přece jen obyčejný upgrade BIOSu?? Ještě nikdy se mi to nestalo, tak jsem se zeptal strýčka Googla, co na to říká - a světe div se - nebyl jsem zdaleka první, co s verzí 1701 takto pohořel... Proč jen jsem se nezeptal předtím? A proč ASUS vystavuje takovou "bombu" na svém webu?

Zajímavé je, že se z této situace (hantýrkou nazývané "bricked", nebo-li počítač se proměnil v bezcenné těžítko alias cihlu) se nedá nijak rozumně vybruslit. Nepomůže prý ani vymazání CMOS paměti, ani slavný ASUS CrashFree BIOS, kterým se má teoreticky poškozený BIOS sám z CD opravit. Jen snad "jedna paní povídala", že pokud se motherboard kompletně odstrojí a hlavně se vyndá PCI-E grafika a vrazí stará PCI (kde ji budu proboha v dnešní době shánět? :-), tak že potom to s vytaženou baterkou a nepřetržitě nulovanou CMOS možná nabootuje...

Žádné komentáře:

Okomentovat