pondělí 27. března 2017

3D tisk užitečných věcí

Mám už pátým měsícem 3D tiskárnu a konečně jsem měl chvíli čas vymyslet si nějaké užitečné věci. Návrh a tisk zacvakávacích krabiček už zvládám celkem dobře jak z PLA tak i z PETG:


Používám na to skript Generic Electronic Device Packaging for Tyndall version 2 odněkud z Thingiverse.com, ve kterém stačí jen správně nastavit proměnné v polích pro otvory a podpěry a je to. No, někdy to trvá týden a třeba 4 testovací výtisky, než všechny díry a podložky trefím správně, ale jde to myslím pořád lépe takto v OpenSCADu než třeba v Tinkercadu (či jiném myšovacím CADu).


Dobrá zpráva je, že PLA i PETG se nesmršťují (nebo se smršťují stejně?), takže je dokonce možné je zkombinovat v jedné krabičce a sedí to přesně na setiny milimetru (černá je PETG, bílá je PLA):


Včera jsem ale potřeboval něco navrhnout a vytisknout opravdu rychle. Zjistil jsem totiž, že jak jsem před třemi a půl lety pověsil na svod rýny čidlo pro měření teploty na slunci, tak že upadlo a bezmocně visí na kabelu hlavou dolů:


Kromě toho, že lepicí páska už nedržela, se také totálně rozpadlo pouzdro na čidlo, které jsem tehdy v nouzi narychlo vyrobil z krytky na vrták do dřeva. Plast na slunci za 3,5 roku totálně zkřehl a rozpadl se na šupiny. Což je dobře, protože už dlouho předtím se původně průhledný plast zakalil a tak mi měření teploty asi nefungovalo ani dost dobře.


Proto jsem si už před pár týdny koupil skleněnou zkumavku, která zůstane čirá navždy. Čidlo jsem do ní narychlo vlepil a hledal způsob, jak ho uchytit na svod rýny. No a jak se říká "když držím v ruce kladivo, všechny problémy naráz vypadají jako hřebíky", tak s 3D tiskárnou člověka napadne si jakýkoliv držák vymodelovat a vytisknout.

Jak jsem si usmyslel, tak jsem během pár minut i učinil. A rovnou to i vytiskl z PLA, o kterém se říká, že ho venkovní vlivy rychle zničí. Tak tohle bude aspoň takový test, jak dlouho vystavěné slunci, větru, dešti a mrazu vydrží.


Pro zajímavost přikládám i zdrojový kód, kterým jsem tento držák vytvořil:


outerD=19;
innerD=14.8;
height=10;
tiD=85;
toD=91;
translate([outerD/2+1, 0, 0]) difference() {
    difference()
    {
        cylinder(h=height,d=outerD);
        cylinder(h=height,d=innerD);
    }
    translate([1,-3,0]) cube([10,6,height]);
}
translate([-toD/2, 0, 0]) difference() {
    difference()
    {
        cylinder(h=height,d=toD);
        cylinder(h=height,d=tiD);
    }
    translate([-60,-75,0]) cube([40,150,height]);
}
translate([-3,-6,0]) cube([6,12,height]);

Na závěr fotka, jak si čidlo v bezpečí skleněné zkumavky pěkně hoví v novém držáku:


3 komentáře:

  1. Ty krabičky super. Díky za sdílení.

    OdpovědětVymazat
  2. Všetko je to super. Vďaka za články.

    OdpovědětVymazat
  3. Paráda, moc rád tyto články o 3D tisku čtu. Postupně se už taky do toho dostávám.

    OdpovědětVymazat