čtvrtek 30. března 2017

Nová čidla pro WiFi Teploměr - měření vysoké teploty a vlhkosti

Před třemi měsíci jsem psal zhodnocení WiFi Teploměru s termostatem v roce 2016 spolu s výhledem na rok letošní. Nyní je čas ukázat, co se povedlo za první tři měsíce nového roku vymyslet a postavit. Na konci článku je zábavné video! :-)

Měření vysokých teplot

Můj WiFi Teploměr umí díky digitálním čidlům DS18B20 měřit teploty v rozsahu -55 ℃ až 125 ℃. Na měření teploty vzduchu nebo vody to stačí, ale objevily se i žádosti o měření mnohem vyšších teplot. Například se mi ozvali lidé, kteří udí maso a rádi by měli přehled o dění v udírně, zatímco sedí v nedaleké hospůdce u vychlazeného půllitru. Podobným případem je měření teplot spalin v komíně, protože řízení dnešních moderních kotlů na tuhá paliva je úplná věda. Určitě existuje i řada dalších míst či situací, kde bychom rádi měřili teploty nad 125 ℃.

Pro tyto případy jsem vymyslel a postavil následující převodník, který dokáže na 1-Wire sběrnici (kterou WiFi Teploměr používá) připojit klasický termočlánek. Ten je z kovu, a proto vydrží i vysoké teploty - běžně až 600 ℃, přičemž teoretické maximum převodníku je 1000 ℃:


Zásadní výhodou je, že se na jednu sběrnici (na jeden kabel) dá připojit libovolný počet těchto převodníků, tedy libovolný počet termočlánků měřících vysoké teploty na různých místech:


Podobné řešení jsem hotové nenašel a proto ho považuji za docela unikátní. Samozřejmě se dají na stejné sběrnici kombinovat tyto převodníky na měření vysoké teploty s klasickými čidly DS18B20 na měření běžných teplot. I proto přichází můj převodník rovnou s 3,5mm stereo jackem, jak je používám pro jednoduché budování sítě teplotních čidel pro WiFi Teploměr.

Měření vlhkosti

Kromě měření teplot v obytných místnostech (pro účely řízení vytápění či větrání) se od zájemců o WiFi Teploměr často objevovaly požadavky na měření vlhkosti vzduchu. Dlouhou dobu jsem to považoval za nevýznamné, ale nedávno mi praskl filtr vody ve sklepě, tryskající voda přímo z vodovodní přípojky vytopila čtyři místnosti a rázem mě začalo velmi zajímat, jak vlhko tam je a jak (pomalu) postupuje vysoušení těch místností zrovna během nejsilnějších mrazů.

Samozřejmě je vhodné měřit vlhkost vzduchu i při běžných situacích - například v koupelně po sprchování je dobré vědět, jak dlouho musí být zapnutý ventilátor, než vysaje přebytečnou vlhkost (což by ostatně mohl řídit i WiFi Teploměr s termostatem). Anebo v obytných místnostech naměřená hodnota vlhkosti napoví, kdy je potřeba vlhkosti do vzduchu přidat (typicky přetopené panelové byty) či naopak ubrat (typicky dokonale zaizolované novostavby, kde vodní pára z vaření, praní, mytí a vůbec dýchání lidí dokáže nadělat paseku). Další velkou oblastí je pěstování rostlin, například ve sklenících. Tam potom může WiFi Teploměr s termostatem řídit větrání nejen podle teploty, ale i podle vlhkosti.


Proto jsem postavil digitální vlhkostní čidlo, které dokáže poměrně přesně měřit v celém rozsahu 0 - 100 % relativní vlhkosti vzduchu. Kromě vlhkosti měří velmi přesně i teplotu v rozsahu od -40 do 125 ℃, takže toto čidlo dokáže nahradit i klasické čidlo DS18B20 na měření teploty! Toto čidlo je také určeno pro klasickou 1-Wire sběrnici a opět jich může být připojeno na jednom kabelu několik naráz. Stejně tak je možné kombinovat tato čidla vlhkosti s běžnými čidly pro měření teploty a taky s mými převodníky pro měření vysoké teploty:


Vlhkostní čidla pro 1-Wire sběrnici jsem na trhu nenašel a proto, podobně jako výše popsaná čidla pro měření vysoké teploty, považuji toto své řešení za unikátní. Navíc jsem si dal záležet i na vzhledu: inspiroval jsem se čistou barvou známou z jablečných výrobků a navrhl a vytiskl jsem malinkou krabičku na 3D tiskárně. Myslím, že toto čidlo v interiéru ostudu nenadělá.


Čidlo vlhkosti (a teploty) je opět určeno pro můj WiFi Teploměr, takže je připraveno k okamžitému zařazení do sítě čidel pouhým zasunutím stereo jack konektoru do stereo rozdvojky.
Aktuální verze je určena do interiéru, pro pokojové teploty.

Dostupnost a podpora

Převodník pro měření vysokých teplot termočlánkem i digitální vlhkostní čidlo jsou dostupné na www.teploty.info/cidla.html. Jsou podporované WiFi Teploměrem v aktuální verzi firmware (v7.9, březen 2017). Starší verze firmware nebudou s těmito novými čidly pracovat ideálně a proto bude vhodné ho aktualizovat. Taktéž stránky i grafy na www.teploty.info jsou připravené zobrazovat kromě naměřených teplot i vlhkost.

Zábavné video nakonec




1 komentář:

  1. Dlouho očekávaný článek je tu :-) Díky. Už přemýšlím jak a kam nacpat ten teplo/vlhkoměr :-)

    OdpovědětVymazat