pondělí 1. května 2017

Huawei P10 Lite - aneb jak si (ne)vybrat telefon

Vybíral jsem si nový počítač do kapsy - říká se mu taky smartphone, nebo česky "chytrý telefon". Po třech spokojených letech s Google Nexus 5 (pokrevní bratr LG G2) to bylo věru těžké vybírání.

Nejsem "značkový" člověk, takže mi bylo poměrně jedno, kdo pro mě nový přístroj vyrobí. Taky moc nedám na vzhled, protože chci nové zařízení na práci a ne na předvádění se. Na čem mi naopak velmi záleží jsou technické parametry, nebo spíše poměr výkon/cena. Česky řečeno chci za zaplacené peníze dostat solidní protihodnotu, žádný naleštěný prd.

Logickým krokem z Google Nexus 5 by byl Google Nexus 5X. Snažil jsem se o něj v únoru a březnu, ale bohužel - co se přestal někdy loni na podzim prodávat oficiálními kanály, letos na jaře mu v těch neoficiálních (různé mírně pofiderní e-shopy) nesmyslně vystřelila cena o několik tisíc korun nad původní prodejní cenu a když jsem i to zvažoval překousnout, uvědomil jsem si, že na Nexus 5X je pozdě: už za čtyři měsíce mu končí hlavní podpora od výrobce, protože je tak starý - byl vydán v září 2015. Bezpečnostní záplaty sice bude dostávat ještě jeden další rok, ale to je málo, když ho chci mít nejméně tři další roky.

A podpora od výrobce (případně podpora od LineageOS) je dnes u smartphonu to nejdůležitější. Tak, jako nechcete používat neaktualizovaný operační systém plný děr při práci na PC v elektronickém bankovnictví a podobně (kdy hrozí reálné nebezpečí, že se někdo zmocní vašich peněz či identity), tak úplně stejně nechcete používat neaktualizovaný smartphone, ze stejného důvodu.

Takže jsem začal hledat přístroj s parametry jako Nexus 5X, ale vyrobený letos, a za rozumnou cenu. Automobilovým slangem jsem někde v nižší střední třídě, což je v částce kolem sedmi osmi tisíc korun. Za tuto cenu kupuju mobil co tři roky a myslím si, že to je tak maximum, co je rozumné vysolit za komunikátor, který člověka denně akorát okrádá o čas a soustředění :-)

Nexus 5X je ale těžký etalon. Má (oproti předchůdci) špičkový fotoaparát - s velkou světelností a obrovskými pixely, takže dokáže fotit téměř po tmě nádherné fotky. Navíc umí natáčet video i ve 4K rozlišení, což by se mi teď, když jsem ten samozvaný taky-jůtuber, jedině hodilo :-) A samozřejmě u něj výrobce nezapomněl na žádný z důležitých senzorů, mezi které řadím především kompas a gyroskop.

Kompas a gyroskop jsou totiž klíčové nejen na balení holek pod hvězdnou oblohou pomocí aplikace SkyMap, ale bez nich též rozumně nefunguje rozšířená ani virtuální realita. No a kdo chce něco přízemního, tak kompas je sakra důležitý při jakékoliv práci s mapou - ať už lovení kešek či navigování třeba při jízdě autem, typicky v tunelu bez signálu GPS.

Požadované parametry nového smartphonu jsou tedy dané: špičkový foťák s velkou světelností a velkými pixely pro kvalitní fotky plus natáčení 4K videa - nebo alespoň FullHD videa, ale za to s 60 snímky za sekundu. Dále všechny důležité senzory, k tomu nejlépe i NFC. Samozřejmosti typu USB OTG (pro připojení flešky, myši a klávesnice), BT 4.x, výkonný procesor, hodně RAM (alespoň 2 GB), hodně velký disk (alespoň 16 GB) a FullHD displej s Gorilla Glass II+ ani nezmiňuju, to jsou všechno základy, pod které nelze jít (to všechno Nexus 5 měl).

Co jsem naopak musel oželet je indukční nabíjení. Tato vymoženost Nexe 5, na kterou se tak rychle zvyká, za poslední dva roky z mobilů prakticky vymizela. Je to škoda, ale co nadělám. Třeba výměnou za to dostanu alespoň USB typu C, kde člověk nemusí zkoušet zastrčit konektor natřikrát.

Jo a zapomněl jsem na to nejdůležitější - umínil jsem si, že nový chytrý telefon musí mít čtečku prstů. Chci si totiž na mobil nainstalovat VPN do práce, a ta si vynutí uzamčení obrazovky telefonu a odemykání pinem, kresbou či kódem, což nejde dělat 100x za den, to prostě ne. Tohle zachrání jedině čtečka otisku prstu.

No a teď se konečně dostávám k té nebetyčné frustraci, které se snažím zbavit napsáním tohoto blog postu: je naprosto nemožné vybrat si telefon podle parametrů, protože SKUTEČNÉ PARAMETRY NEJSOU NIKDY ZNÁMY. Nebo si myslíte, že stačí použít jeden z mnoha katalogů telefonů, které mají i srovnávače? A věříte jejich údajům? Já už ne - poté, co jsem je vyzkoušel všechny a našel NAPROSTO PROTICHŮDNÉ a navzájem si ODPORUJÍCÍ údaje!

Když selžou katalogy, zkusme recenze. Pročetl jsem mnoho desítek recenzí (a viděl i několik videorecenzí) a myslel jsem si přitom, že z nich vyskočím z kůže. Tisíce slov o tom, jak je telefon úžasný, jak má 2,5D zakřivené sklo a pohodlně se drží v ruce (a podobné kydy), ale žádná tvrdá data! Chcete si vybrat telefon podle foťáku? To nejlepší, co možná zjistíte, je světelnost objektivu a počet pixelů, ale pokud chcete použitý čip, velikost jeho pixelů či třeba schopnost nahrávat video v 4K nebo FullHD@60 FPS, tak to už v recenzích nenajdete. A když najdete, tak klidně protichůdné či úplně vymyšlené údaje. Nebo seznam senzorů? Který recenzent dokáže alespoň vypsat senzory? ŽÁDNÝ. Potvrzení USB OTG jsem taky nikde konzistentně nenašel.

Dalším zdrojem informací by mohly být e-shopy, ale kvalita jejich informací se podobá srovnávačům. Navíc některé modely, které jsem měl v merku, ještě ani v českých e-shopech nebyly. V zahraničních e-shopech potom narážíme na další SMRTÍCÍ NEŠVAR, kterým je náš "špecifícky trh". K nám se totiž vozí oholené/ošizené telefony, které se nejen na západ, ale i na sever a na jih od nás prodávají v úplně jiných konfiguracích! To znamená, že je zcela kontraproduktivní snažit se najít informace na zahraničním webu, protože i když máte přesný typ telefonu, můžete ho v Česku koupit pod stejným názvem a přitom obsahující úplně jiný hardware!

Co nám ještě zbývá, když zklamaly informace od prodejců a recenzentů? Ještě můžeme zkusit informace přímo na webech výrobců, a pro kontrolu i informace od českých distributorů. Tohle všechno jsem taky zkusil a absolvoval a přesto pohořel jak papír.

Teď už budu konkrétní. Podle výše uvedeného zadání jsem si postupně vyselektoval asi 10 telefonů. Jeden byl Moto G5 Plus - podle všeho má špičkový foťák, ale prodává se jen v Indii (od 15.3., WTF?) a u nás se pořád nemůžu dočkat uvedení. A podle všech informací, které jsem shromáždil, Moto G5 Plus asi nemá kompas. Asi, jisté to není. Dokud ho ale nebudu mít v ruce a neověřím to, musím ho vyloučit - přes kompas nejede vlak.

Dalším výrobcem dobrých telefonů je Xiaomi. Jeho modely v mnou požadované výbavě (Redmi 4 PRO a Redmi 4 Note Global) jsou dokonce velmi levné - kolem 5 tisíc Kč (od českých e-shopů). Nepřekonal jsem ale obavu z upraveného Androidu ala iOS, který tam XIAOMI instaluje. Má sice početnou českou fanouškovskou základnu, ale já přicházím z čistého Androidu a nebyl jsem si jistý, že bych MIUI pobral. Podpora LineageOS je opožděná o roky, takže Redmi 4 ještě není a nikdo neví, bude-li. Proto jsem ho raději ze svého výběru vyřadil.

Posledním výrobcem, který mi zůstal, byl Huawei. Tento blázen ale zaplavil střední třídu asi 6 typy mobilních telefonů (P9, P8 Lite, P9 Lite, P8/9 Lite 2017, P10 Lite, Nova a ještě cosi), a k tomu navíc jeho další značka Honor doplnila můj výběr na rovnou desítku typů (Honor 8 a další). Pokoušet se mezi nimi vybrat podle parametrů byl hotový očistec. Informace chybí nebo se rozcházejí. Pisálci recenzí a naplňovači katalogů mobilních telefonů zjevně kopírují údaje opsáním z jiných modelů a tak generují chyby, které se dále šíří v recencích a způsobují nebetyčné zmatky.

Například Huawei P9 Lite 2017. Tento mobilní telefon vyšel asi před dvěma měsíci, ale na celém světě se prodává jako Huawei P8 Lite 2017. Jen u nás, ve specifické České republice, někdo "chytrý" usoudil, že když vyšel po loňském modelu P9 Lite, nemůže se letos prodávat jako P8 Lite 2017, a proto ho u nás distributor uvádí jako P9 Lite 2017. A to mám pocit, že má ještě třetí jméno v nějaké další části světa. Samý zmatky! A má kompas nebo nemá? Má USB OTG? Předchozí modely prý neměly... A jak umí nahrávat video? Někde píšou to a jinde ono, a teď babo raď!

Protože jsem na něj měl nejvíc políčeno, poprosil jsem nakonec známého prodejce o zapůjčení a telefon si vlastnoručně osahal. Závěr? Kompas má, gyroskop má, ale video natáčí jen FullHD s 30 snímky za sekundu. Málo, málo. Nebrat. Navíc - má 16 GB disk, ale volného prostoru jen 7,9 GB, tedy méně než polovinu! Pamatuju si úspěšné soudy v USA, když na telefonu s jablkem byla výrobcem zabraná čtvrtina udávané paměti a zákazníci to omlátili výrobci o hlavu - tu je pryč více než polovina udávané kapacity!

Posledním telefonem, který mi prošel sítem až na konec, byl zbrusu nový, u nás ještě neprodávaný Huawei P10 Lite. Nemohl jsem si ho osahat podobně jako ten P9 Lite 2017, a tak jsem se musel spolehnout na dostupné informace. Podle dvou zahraničních recenzí, podle dvou srovnávačů telefonů a především podle informací českého distributora značky Huawei tento telefon umí nahrávat FullHD video s 60 FPS! Měl by též splňovat všechny mé ostatní požadavky na parametry. Cenově mi sice trošku vyčnívá nad mou hladinu, ale dostanu 3 GB RAM (v celé EU pak 4 GB RAM) a 32 GB disk, což se "vyplatí". Tak bylo rozhodnuto - objednal jsem si ho a dnes ho mám tady na stole a můžu vám o něm napsat skutečnou pravdu.

Takže vám to napíšu rovnou: ani tento telefon NEUMÍ NAHRÁVAT VIDEO s 60 FPS. Navzdory informacím v recenzích. Navzdory informacím ze srovnávačů. A navzdory informacím od distributora značky Huawei!

To je prostě k vzteku. Několik týdnů vybírání a výsledek je, jako bych si hodil kostkou nebo sáhl poslepu do klobouku a něco si vytáhl. Promarněný čas. Zatracení recenzenti, zatracení distributoři. Takhle si tím taky-jůtuberem nikdy nestanu - 30FPS videa mě na špici nedostanou :-)

Tímto nabízím všem výrobcům a prodejcům telefonů, a také všem autorům webzinů o mobilních telefonech (kterých jen v Česku máme hned několik), že budu psát skutečné recenze, obsahující tvrdá data, ověřená fakta a údaje, na které se budou moci čtenáři spolehnout. Protože ten zmatek, který je online dnes, je opravdu k prdu.

Za pár dní používání nejspíš napíšu podrobnější pohled na Huawei P10 Lite, ale pro začátek vás možná zaujmou alespoň následující údaje: hned po prvním startu je volných 19,93 GB z celkem 32 GB disku. V systému je předinstalováno jen velmi málo balastu - Twitter, Facebook, Instagram a ještě cosi z aplikací, a Asphalt Nitro a Spiderman jako "velké" hry. Pak je tu nějaký loader pro další hry a to je tak vše. Dále je tu jedna jediná písnička a 24 fotek. Všechno se to dá bez potíží odinstalovat, ale zajímavé je, že volné místo na disku se nezvětší ani o bajt.

Huawei dodává "náhrady" ke Google kalkulačce, kalendáři, mailu, a také k počasí. Většina vypadá lépe než ty verze od Google. Je tu taky nějaká fitness aplikace, která je nějakým způsobem propojená do systému, neboť telefon ochotně počítá ušlé kroky a zobrazuje je dokonce i na zamčené obrazovce. Asi má tento Huawei nějakou HW podporu pro krokování, stejně jako to měl Nexus 5. NFC funguje, ale nepovedlo se mi ho použít pro přenos dat s Nexem. Vlastnosti EMUI 5.1 (grafické rozhraní, upravený Android) jsou zajímavé, gesta silně vyťukaná na sklo klouby prstů jsou divná ale funkční. Senzor otisku prstů je dobrý jak chleba - v tom recenze nelhaly. Více podrobností snad v nějakém dalším blogpostu.

Jo, a ta modrá varianta je fakt úžasná :-). Říkal jsem na začátku, že na vzhled nedám, ale tohle je teda paráda - záda telefonu opravdu hážou hru světel jako rozvlněná hladina vody...

EDIT po pěti měsících: http://joysfera.blogspot.com/2017/09/huawei-p10-lite-zkusenosti.html

11 komentářů:

  1. Diky za info.
    Muj názor: telefon nad 4000,- je podle me zbytecny luxus. Stejnak se rozbije a za dvaroky je morálně starý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Ale když ten telefon používám, tak na jeho reakce nemíním čekat - musí být rychlejší než já. A to levné telefony do nedávna nesplňovaly. Dnes se dají koupit neznámé čínské značky za dobré peníze, ale tam zase může zlobit třeba dotyková obrazovka či foťák má třeba modrý nádech v rozích obrazu a to pak vytáčí tak, že člověku v uších pořád zní "nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci".

      Vymazat
  2. "Za pár dní používání nejspíš napíšu podrobnější pohled na Huawei P10 Lite"
    Těším se. Díky za post.

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda že jsi tak rychle zavrhnul xiaomi. Mám krátce redmi note 4 global a pecka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je možné, že jsem se MIUI zbytečně vylekal a tak "prodělal" 3 tisíce korun (rozdíl v cenách mezi Xiaomi a Huawei). Navíc evropské verze Xiaomi chodí se Snapdragony, což je super. A mají obří baterie - 4100 mAh je o 30-40 % víc než konkurence!

      Vymazat
    2. Přecházel jsem z Nexus 4, tzn. také mám rád čistý android.
      Na xiaomi balast není skoro žádný, jsou tam tedy nějáké aplikace které nahrazují ty googlí, stejně jak o tom píšeš v článku.

      Jedna asi velká změna je, že všechny app jsou a musí být na ploše - styl iphone (možná jde spíš o launcher)

      Strukturu nastavení atd. jsem čistě s androidovskouve stejné verzi nekontroloval , ale přijde mi to přehledné a plnohodnotné.

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. za 7-8 tisíc korun, vyrobený nedávno, aby měl ještě podporu od výrobce? Takový Oneplus neznám.

      Vymazat
  5. Myslim, ze jsi trochu prisny na vyrobce, prodejce a recenzenty. Oni nemuzou vedet, jaky je tam chip toho a onoho, oni to jen vyrabi, prodavaji a generuji kliky na webu.
    Kdyby mel napriklad vyrobce na svem webu prehledne uvest vsechny parametry, tak, ja nevim, no to by snad musel propustit managera sveho twitteroveho uctu, aby mel penize a mohl na to najmout lidi.
    Navic u tvrdych dat je vzdycky riziko, ze to nekdo srovna s cenou a zjisti, ze, jak rikas, jde o nalesteny prd. Ne, ne, musi ti stacit, ze to ma to mnohojadrovy procesor, fotak s vysokym rozlisenim a vubec je to cele vykonne a luxusni.

    OdpovědětVymazat
  6. Naprosto souhlasím s větou "Taky moc nedám na vzhled, protože chci nové zařízení na práci a ne na předvádění se".
    Nedávno jsem též pořizoval nový smartphone a nakonec to vyhrálo Lenovo C2 Power.Zatím naprostá spokojenost - Android velice svižný bez zbytečných aplikací, poměrně výrazný zvukový projev reproduktoru, rychlá a funkční GPS, použitelný fotoaparat, vysoká výdrž - 3500 mAh, vyměnitelná baterie, cena 3300 kč.

    OdpovědětVymazat
  7. Já si nekupuju jiný mobil než Huawei. Vyhovuje mi a je to držák. Kupuju si nový mobil tak po dvou letech, protože se mi ten starý už nelíbí a chci zase něco lepšího. Na mobily jsem hodně náročná :-D . Teď mám Huawei Mate 50 Pro z https://www.f-mobil.cz/mobilni-telefony__os_android a je to pecka. Mobil je fakt skvělý. První, ze kterého jsem tak nadšená.

    OdpovědětVymazat